משה נסטלבאום ראש הממשלה סולל את הדרך לאלדד קובלנץ הביתה

משה נסטלבאום

ראש הממשלה סולל את הדרך לאלדד קובלנץ הביתה

טור דעה אישית בשישי שלא דופק חשבון *אלדד קובלנץ הודיע על קיצוצים- איך ישדר התאגיד ללא מימון הארוויזיון וקיצוץ צפוי של שני שלישים מתקציב התאגיד?* האם יש הצדקה למימון נוסף של התאגיד שזוכה לאחוזי צפייה בודדים ומפרסם מודעות ענק בעיתונים כשהוא בצרות כספיות גדולות*

סוף הסרט?

אלדד קובלנץ יודע מה צפוי בתאגיד השידור הציבורי לאחר הארוויזיון. לשלישית "הגשש החיוור", היה שיר שנפתח במילים: "כשתעלם תרועת הפסטיבלים…". קובלנץ שכבר ראה הכול וחווה כמעט הכול, יודע שכשתעלם תרועת הפסטיבלים יתחילו הצרות שלו.

קראתי ראיון עם קובלנץ שבו הוא סיפר שהרגע הקשה ביותר שחווה, היה הניסיון לבצע הפרדה בין חטיבת החדשות של התאגיד לבין מחלקת התוכניות. אם זה רגע קשה בעיניו הוא כנראה עוד עדיין לא יודע מה צפוי לו כשיגיע לשיא.

מהתבטאויותיו של קובלנץ התרשמתי שהוא אדם ריאלי. קובלנץ מבין היטב לאן הולך תאגיד השידור הציבורי תחת נתניהו, אלא שאין לו הסבר כלשונו "למה הממשלה נגדנו"?

כדי לקבל את ההסבר המדויק קובלנץ צריך לצפות בשידורי חטיבת החדשות של התאגיד, שאותו הוא מנהל הוא יבין לבד.

בכמה ראיונות שהעניק התפאר קובלנץ שהוא אדם בעל סגולות מיוחדות, ולכן להערכתי הוא יצליח להבין ביתר קלות עד כמה שידורי תאגיד השידור הציבורי, לא היו מאוזנים לפני הבחירות. קובלנץ לא יופתע כנראה לגלות עד כמה הוא לא השתמש בסמכותו כעורך ראשי של השידורים כדי לאזן אותם.

קובלנץ, מתחיל להבין שהוא לא יוכל לשלם בקרוב את שכרם של הטאלנטים שהוא שכנע לערוק מהערוצים המסחריים. הם באו לעבוד ב"כאן", לאחר שהובטחו להם גם שכר גבוה וגם ביטחון כלכלי.

המדינה תשלם לתאגיד ככל הנראה רק שישה מיליון שקלים, עבור הוצאות הביטחון של הארווויזיון, בעוד שעלות ההוצאה הכוללת תגיע ל-130 מיליון שקלים. ההכנסות יגיעו כנראה ליותר מעשרים מיליון שקלים. את שאר ההוצאות יאלץ התאגיד לשלם בפריסה ב-15 השנים הקרובות.

לקובלנץ, לא יישארו הרבה ברירות. הוא יאלץ לקצץ בהוצאות, ולכן הוא הזדרז להודיע שהוא יאלץ לקצץ ביצירה הישראלית.הוא מתוחכם מאד. הוא יודע  שהודעה על קיצוץ ביצירה הישראלית תקפיץ את היוצרים, והוא מצפה שהם יעשו עבורו את העבודה, ויביאו לכך שהממשלה תגדיל את השתתפותה במימון התאגיד אבל זה כנראה לא יקרה.

לא ברור האם מדובר במכתב שהוזמן מהיוצרים, או שהיוצרים מבינים שעבודה הם לא יקבלו אצל קובלנץ. מה שברור שהיוצרים שהם הנפגעים העיקריים יפתחו במאבק. בשלב ראשון הם פנו במכתב למנכ"ל קובלנץ, וליושב ראש התאגיד גיל עומר, ודרשו הבהרות בקשר לקיצוץ המתוכנן.

במכתב הם מזכירים לקובלנץ. שחוק התאגיד קובע השקעה של 200 מיליון שקל בתכנים בערבית, ועוד 200 מיליון בתוכניות הילדים. הם גם מזכירים שהם אחראים על פרנסתם של 5.000 איש שמהוויים שוק תוכן טלוויזיוני שפרנסתו תלויה בהפקות מקור.

קובלנץ, לא יוכל לעשות למענם הרבה. את החודשים הקרובים  הוא יאלץ כנראה להקדיש גם למלחמה להישרדותו האישית כמנהל התאגיד, וגם לתאגיד עצמו, שכבר עכשיו ברור שאין שום סיכוי שיצליח לשרוד ללא סיוע כספי דחוף מצד הממשלה.

לממשלה, אין כוונה לשים אפילו שקל אחד בתאגיד השידור הציבורי. זה מבחינתה כסף אבוד. הצעד הטקטי של הפסקת הפקות המקור ישחק לידי הממשלה. היא תוכל לטעון שערוץ ממלכתי שלא דואג לתוכן מקורי ישראלי שמפרנס אלפי משפחות אינו בעל זכות קיום.

במקרה כזה נשמע שוב ושוב את הטענה  שהתאגיד אינו ממלא את חובתו ואת ייעודו להוציא 260 מיליון שקלים לשנה ליצירה הישראלית ולכן דינו להסגר.

בממשלה יהיו מי שיחזרו על המנטרה שנועדה להרחיק לחץ ציבורי, לפיה שידורי הטלוויזיה של תאגיד השידור הציבורי, זוכים לצפייה אפסית של אחוזים בודדים בלבד, בהשוואה לערוצים המסחריים. לכן אין צורך בערוץ טלוויזיה ציבורי שלא זוכה לצפייה אבל עולה למשלם המיסים בכסף רב.

יהיו גם מי שיחזרו וישאלו האם עדיף לממן שידור ציבורי כושל עם צופים מעטים, על פני הפניית מיליוני שקלים, לרכישת ציוד רפואי שנחוץ למשל לקריית שמונה, שבה יש חדר מיון קדמי שדורש ציוד רפואי נוסף.

זה לא הסוף, אם יבצע ראש הממשלה נתניהו את תכניתו לקצץ שני שלישים מתקציב התאגיד, שהם חצי מיליארד שקל, זאת תהיה מכת מוות לתאגיד השידור הציבורי. במקרה כזה תספוג גם חטיבת החדשות של התאגיד שתקציבה 160 מיליון שקלים מכה קשה שלא תצליח להתאושש ממנה.

חטיבת החדשות, לא תוכל במקרה כזה לבצע מטלות בסיסיות של סיקור שוטף, שלא לדבר על כך שלא יהיה לה כסף לשלם לטאלנטים, שהיא שכנעה לערוק מערוצים אחרים. הטאלנטים החדשים שלא ברור איך האוצר אישר את העסקתם, על רקע מצבו הכספי הקשה של התאגיד, זוכים לשכר גבוה פי כמה מעיתונאי חטיבת החדשות, שמקבלים היום הרבה פחות ממה שקיבלו בעת שהועסקו ברשות השידור.

אני רוצה לקוות שאלדד קובלנץ מכיר את המשפט: עניים לא יכולים לנהוג כפי שנוהגים עשירים. מודעות   ענק שמפרסם בימים אלה תאגיד השידור הציבורי על עמודים שלמים בעיתונים הגדולים, בהם הוא מבשר על סידרה חדשה "עוצרת נשימה", של שוטרים בעיר החשובה בעולם, יכול להרשות לעצמו לעשות רק מי שיש לו הרבה כסף.

לא ברור איך פרסום המודעות היקרות, מתיישב עם הראיונות הסיטונאיים שמעניק מנכ"ל התאגיד בהם הוא מנסה לעורר את הציבור למצוקתו הקשה של התאגיד. פרסום המודעות המיותרות מכספי משלם המיסים, מצטרף לגל של רכישות של "כוכבים" מערוצים מתחרים, מה שמעיד כנראה, שמצבו של התאגיד כנראה לא קשה, ואין סיבה לוותר על הפקות המקור, או שהתאגיד מתנהל ע"י חובבים בבזבזנות שראויה לבדיקה יסודית.

שר התקשורת היוצא איוב קרא יצא בשבוע האחרון בתפקידו נגד תקציב התאגיד ואמר כי "מדובר במיליארד שקלים של כספי ציבור בלי פיקוח שאיתם עושים מה שרוצים". לא צריך את השר קרא כדי להתרשם שהמערכת הכספית של תאגיד השידור הציבורי זקוקה לבדיקה מהירה ויסודית.

אני לא רואה בדמיוני אף לא אחד משרי הממשלה, וגם לא מחברי הכנסת השותפים לקואליציה, יוצא נגד ראש הממשלה ומונע את סגירת התאגיד. איתן כבל הצעקן לא בכנסת ומחפש עבודה. כחלון מחפש כיסא, וליברמן לא יפתח חזית עם ראש הממשלה בגלל התאגיד. לכן טובים הסיכויים שאם נתניהו יצליח להקים את ממשלתו החדשה, הוא יבהיר בדרכו לקובלנץ, שלמרות שהוא נבחר לקדנציה נוספת אין לו את מה לנהל.

רישום תגובה